درمان واژینیسموس (دخول غیرممکن)

واژینیسموس یا عدم موفقیت به نزدیکی چیست؟

واژینیسموس که اغلب به آن واژینیسم هم گفته می شود، اصطلاحی است که برای توصیف حالت انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن در هنگام دخول به کار می رود که این وضعیت می تواند دائمی یا عود کننده باشد.

این مشکل می تواند زندگی شما را به طور کامل مختل کند و منجر به ناراحتی، از دست دادن اعتماد به نفس و مشکلات در روابط بین زوجین شود. این مشکل همچنین می تواند مانعی بر سر راه فرزند دار شدن شما باشد. این وضعیت همچنین می تواند معاینات لگنی یا رحمی را دشوار یا غیر ممکن کند.

علائم اصلی واژینیسموس کدامند؟

علامت اصلی واژینیسموس منقبض شدن غیر ارادی واژن است که می تواند دخول را دشوار یا حتی غیر ممکن کند.

علائم این مشکل در میان زنان متفاوت است. واژینیسموس درجات مختلفی دارد. برخی زنان قادر به وارد کردن هیچ چیزی در واژن خود نیستند زیرا به طور کامل بسته می شود، در حالی که بقیه می توانند تامپون را وارد واژن خود کنند اما قادر به برقراری رابطه جنسی نیستند و زنان دیگری هم هستند که قادر به برقراری رابطه جنسی هستند اما این رابطه برایشان بسیار دردناک است. جالب است بدانید که شما می توانید از بهترین پوزیشن مناسب واژینیسموس برای برقراری رابطه استفاده کنید.

دیگر علائم واژینیموس می توانند شامل موارد زیر باشند:

• احساس سوزش در هنگام دخول یا وارد کردن چیزی به واژن
• ترس شدید از دخول و درد که موجب می شود خانم از رابطه جنسی دوری کند
• در صورت تلاش برای دخول، زن میل جنسی خود را از دست می دهد.

منقبض شدن واژن غیر داوطلبانه است و نمی توانید هیچ کاری برای متوقف کردن آن انجام دهید. بدن شما یاد گرفته که دخول را با درد مرتبط سازد و هرگاه که انتظار دخول یا وارد شدن چیزی را به واژن خود داشته باشید، عضلات واژن به عنوان واکنش محافظتی منقبض می شوند.

این حرف حقیقت ندارد که زنان مبتلا به واژینیسموس، دوست ندارند یا نمی خواهند که رابطه جنسی داشته باشند. بسیاری از زنان از رابطه نزدیک مثل پیشنوازی و معاشقه جنسی با همسرشان لذت می برند و در طی آن حتی ممکن است به ارگاسم برسند. مشکل آن جایی است که تلاش برای انجام دخول صورت می گیرد، در این نقطه واژن آنها بصورت غیر ارادی منقبض می شود.

چرا من واژینیسموس دارم؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا عضلات واژن برخلاف میل زنان منقبض می شوند. مهم ترین این دلایل را در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

1- مشکلات جنسی
واژینیسموس اغلب با تجربه جنسی قبلی یا دیگر مشکلات جنسی مرتبط است.
برای مثال، رابطه جنسی ناخوشایند قبلی یا معاینه توسط پزشک زنان در سن پایین می تواند منجر شود که بدن به شیوه ای محافظتی برای اجتناب از درد بیشتر واکنش نشان دهد. درک نادرست از رابطه جنسی یا احساس شرم از رابطه جنسی نیز می تواند در وقوع واژینیسموس سهیم باشند.

برای مثال، افرادی با شرایط زیر معمولا با رابطه جنسی مشکل دارند:

• زنانی که در کودکی و نوجوانی شیوه تربیت بسیار سختگیرانه ای داشته اند و هیچگاه درباره رابطه جنسی آگاهی لازم را پیدا نکرده اند.
• زنانی که به آنها گفته شده است که میل جنسی گناه است و رابطه جنسی بسیار دردناک است.
• کسانی که تحت تاثیر تابوهای فرهنگی درباره رابطه جنسی قرار گرفته اند.
• تعرض جنسی یا تجاوز نیز می توانند منجر به واژینیسموس شوند.

شما در مقاله اختلال عملکرد جنسی، با انواع اختلالها آشنا می شوید و اطلاعاتی درمورد راههای درمان هر یک بدست خواهید آورد.

2- درد در هنگام رابطه جنسی
احساس درد در هنگام رابطه جنسی (مقاربت دردناک) می تواند منجر به واژینیسموس شود.
موارد زیر می توانند منجر به رابطه جنسی دردناک شوند:

• ولوودینیا (اعصاب بیش از حد حساس در ناحیه ورودی واژن) تحریک شده باشد
• جراحی در ناحیه تناسلی (مانند اپیزیاتومی در طی زایمان)
• عفونت ناحیه تناسلی مانند کاندیدیاز (نوعی عفونت قارچی)، زگیل تناسلی یا تریکومونا که نوعی بیماری آمیزشی است که توسط نوعی انگل اتفاق می افتد.
• پرتودرمانی ناحیه لگن
• خشکی واژن که اغلب ممکن است در هنگام مصرف قرص ضدبارداری یا پس از یائسگی رخ دهد.
• عدم تحریک جنسی قبل از رابطه جنسی
• عوارض جانبی برخی داروها
• زخم و پارگی کوچک در دهانه واژن
• آندومتریوز یا بیماری التهاب لگن نیز ممکن است موجب درد در حین رابطه جنسی شوند که البته درد بیشتر در سمت لگن است.

3- موارد دیگر
غیر از موارد بالا عوامل دیگری هم هستند که می توانند موجب واژینیسموس شوند. این عوامل عبارتند از:

• ترس از کوچک بودن واژن برای رابطه جنسی
• ترس از بارداری
• آسیب به واژن یا عضلات اطراف آن در حین زایمان
• مشکل در روابط بین زوجین
• خستگی یا افسردگی

درد در هنگام نزدیکی غالباً نخستین نشانه‌ی واژینیسموس است. این درد فقط زمان دخول حس می‌شود و معمولاً، البته نه همیشه، پس از خارج کردن آلت برطرف می‌شود. بانوان دچار واژینیسموس ناراحتی را به صورت احساس پاره شدن واژن یا احساس اصابت ضربات متوالی توصیف می‌کنند. بسیاری از بانوان مبتلا به واژینیسموس هنگام وارد کردن تامپون یا زمان معاینه داخلی لگن نیز متحمل ناراحتی می‌شوند.

برای درمان واژینیسموس چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که فکر می کنید که واژینسموس دارید می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است از مراجعه و درخواست کمک، احساس شرمزدگی کنید و خجالت بکشید، اما واژینیسموس یک مشکل جنسی رایج است که با قابل درمان است.

در روز معاینه، پزشک چه سوالاتی از شما می پرسد؟

خیلی از خانمها خجالت می کشند برای درمان واژینیسموس به پزشک مراجعه کنند. در اینجا باید بگوییم که واژینیسموس یک مشکل رایج بین خانمهاست مخصوصا اینکه در کشور ما رابطه با جنس مخالف یک تابو محسوب می شود، تعداد زنانی که از این مشکل رنج می برند بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. اگر شما هم علائم واژینیسموس را دارید باید به پزشک متخصص زنان رجوع کنید. پزشک بر اساس علائم، تاریخچه پزشکی شما و در صورت نیاز، معاینه جسمی شما قادر به تشخیص خواهد بود.

پزشک ممکن است سوالات شخصی مانند موارد زیر را برای اطلاع از وضع شما بپرسد:

• آیا می توانید ورود چیزی به واژن خود مانند انگشت یا نامپون را تحمل کنید یا بسیار دردناک است؟
• آیا فکر ورود هر چیزی به واژن موجب نگرانی شما می شود؟
• آیا در گذشته رابطه جنسی ناخوشایندی داشته اید؟
پس از پرسش سوالات اولیه، پزشک به معاینه واژن برای بررسی علت جسمی واژینیسموس مانند جراحت، عفونت یا اعصاب بیش از حد حساس در دهانه واژن (ولوودینیا تحریک شده) خواهد پرداخت.

دوستان توجه کنید لزومی به انجام این معاینه در اولین ویزیت نیست و بهتر است تا هنگامی که احساس آمادگی و راحتی بیشتری بکنید، صبر شود.

روشهای درمان واژینیسموس

درمان از طریق مراجعه به متخصص و مشاور
در این روش زوجین با یکدیگر می توانند به متخصص مراجعه کنند و به ریشه یابی مشکل خود بپردازند. با مراجعه به پزشک مشخص خواهد شد که این اختلال جنبه روانی دارد یا انقباضات به صورت غیر ارادی رخ می دهند. در صورتی که اختلال به صورت غیرارادی باشد متخصص با روش های پزشکی مثل درمان واژینیسموس با آر اف آن را درمان می کند، ولی اگر جنبه روانی داشته باشد به روانپزشک ارجاع داده و فرد با روش های آرام سازی آشنا می شود. همچنین در این مراجعات، زوجین می توانند با آموزش های مربوط به برقراری رابطه جنسی، بهترین پوزیشن برای واژینیسموس، آناتومی دستگاه تناسلی، اتفاقات درحین برانگیختگی جنسی و نکات مربوط به عضله های موثر در ایجاد واژینیسموس آشنا شوند و با درکی بهتر، یک رابطه جنسی را برقرار کنند.

استفاده از وان آب ولرم
فرد می تواند قبل از برقراری رابطه جنسی به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب ولرم بنشیند. این کار باعث شل شدن عضلات و ایجاد آرامش می شود و احتمال ایجاد انقباضات را پایین می آورد.

استفاده از ژل‌های لوبریکنت
ژل‌های لوبریکنت یا همان ژل های مرطوب کننده در افرادی که دچار خشکی واژن هستند، افراد یائسه، افرادی که به تازگی زایمان کرده اند و افرادی که می خواهند اولین تجربه جنسی را داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل ها خشکی واژن را برطرف نموده و حالت لغزنده ای ایجاد می کند که در رابطه جنسی موثر می باشد. اگر شما هم دچار خشکی واژن هستید می توانید با مراجعه به متخصص زنان این مشکل خود را رفع کنید. در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله درمان خشکی واژن را مطلعه بفرمایید.

پروتز درمانی
در این روش متخصص از پروتزهای مخصوص ساخته شده از جنس پلاستیک استفاده می کند که باعث گشاد شدن ناحیه تناسلی می شوند. استفاده از این روش ها ابتدا در مطب و توسط متخصص زنان انجام می شود و پس از مدتی و ارائه آموزشهای لازم، این وسایل در اختیار خود فرد قرار می گیرند تا خود فرد به انجام آن بپردازد.

تزریق بوتاکس
بوتاکس دارویی است که در موارد واژینیسموس حاد به عضلات کف لگن تزریق می شود. اگر این ماده به ناحیه تناسلی تزریق شود منجر به شل شدگی و آزاد شدن عضلات ایجاد کننده واژینیسموس می شود. در برخی افراد یک بار تزریق کافیست ولی در برخی افراد نیاز به چند دوره تزریق می باشد. در برخی افراد پس از تزریق دیگر اصلا دچار واژینیسموس نمی شوند ولی در صورت بازگشت هر 6 ماه یا یک سال تزریق باید تکرار شود. در این موارد از روشهای تکمیلی مثل آر اف واژینال هم میتوان استفاده کرد.

انجام تمرینات کگل
این تمرینات مربوط به کف لگن می باشند این تمرینات شامل فشار دادن و آزاد کردن ماهیچه های کف لگن می باشند این تمرینات باعث می شود تا فرد به ماهیچه های خود کنترل داشته باشد و از بسته شدن غیر ارادی ماهیچه های واژن جلوگیری کند. جهت آشنایی با ابن تمرینات حتما مقاله تمرینات مناسب برای درمان واژینیسموس را بخوانید.

جراحی بزرگ کردن واژن
در صورتی که فرد از قبل جراحی داشته که محل زخم یا بافتی اضافه را بر جای گذاشته باشد که واژن مسدود شده باشد، از جراحی بزرگ کردن واژن استفاده می شود.

اندومتریوز باعث می شود تکه کوچکی از پوشش داخلی رحم به خارج رحم رشد کند و باعث ایجاد درد شدید در ناحیه لگن در هنگام رابطه جنسی می شود. با جراحی، این بافت از بین می رود.

جدیدترین و موثرترین درمان برای واژینیسموس

امروزه بهترین روش برای رفع مشکلات واژینیسموس استفاده از دستگاه RF می باشد. این دستگاه با استفاده از امواج الکترومغناطیسی که فرکانس بالایی دارند باعث تغییرات مولکولی در عضلات واژن شده و با ارتعاشات مولکولی موجب رهاسازی و بهبود واژینیسموس می شود. با رهاسازی عضلات واژن، دیگر با گرفتگی عضلانی واژن روبرو نخواهیم بود و در نتیجه واژینیسموس درمان می شود.

از مهمترین مزایای استفاده از تکنولوژی RF می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیاز به تعداد جلسات بسیار پایینی دارد.
 برای واژینیسموسهای شدید و مقاوم به درمان بسیار موثر است.
 دیگر نیازی به انجام تمرینات در منزل ندارد و بعد از هر جلسه مراقبت خاصی نیاز نیست.
 این روش کاملا غیرتهاجمی بوده و هیچ عارضه ای ندارد.
 شما بعد از همان جلسه اول، تغییرات را احساس خواهید کرد و همین امر موجب تشویق شخص برای حضور در جلسات بعدی می شود.

دکتر پور دامغان

چنانچه شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید و تاکنون رابطه جنسی کامل و لذتبخشی را تجربه نکرده اید حتما این روش را امتحان کنید.
. شما می‌توانید برای تعیین وقت ویزیت از طریق شماره ۰۹۱۳۳۴۰۳۰۳۶ اقدام نمایید.

پرسش و پاسخ